FANDOM

RyktetRediger

Ryktet
Ryktet
Sesong
Episode

2
2
Sendt
21. september 2010

Skrevet Av
Regissør
Margret Bergheim
Episodeguide
Forrige
Neste

Lensmann Borg nøler med å tilkalle Kripos til det som kan være et drap. Samtidig oppfører Steffen Eriksen seg mistenkelig. Maria deriomot, er mest opptatt av kjæresten Bjørn. Men går hun for fort frem?

SammendragRediger

Maria og Lone sitter i Marias bil, de snakker. Maria sier at hun har vært så singel i hodet hele livet, og hun føler at Bjørn er den rette. På politistasjonen sitter Borg og jobber, han er fortsatt ikke sikker på om det bare var en ulykke. Otto ber om å bli inkludert, men Borg sier bare at det ikke er noen sak.

Så ser vi Maria og Lone som er på Bohus, og prøver og finne en ny seng. De later som om de er sammen, når ekspeditøren spør om de trenger hjelp. Så ser vi at valget falt på en enkel dobbelseng. Maria møter Steffen, de snakker litt. Steffen sier at han har veldig mye og gjøre, og han virker litt stresset. Lone og Maria bærer inn den nye senga. obduksjonsrapporten viser at det er mulig eller sannsynlig fall, slag mot hode, knust hofte, slag mot nakke. Så går Otto ut og kjøper is, Borg stormer til pulten for å se på rapporten, og Otto kommer inn for å spørre om han vil ha jordbær eller sjokolade.

Maria kommer inn til Taras butikk, og Tara sier at de trenger omsetninger brennkvikt. Maria kjøper en nøkkelring, og fester på en nøkkel med hjerter på. Utenfor møter hun Hilde, som sier at Wang står stille, mens hun vil videre. De snakker litt om det. Ylva kommer inn på stasjonen og hun blir avhørt, etter ulykken. Borg spør om det skjedde noe uvanlig. Da nevner hun at hun punkterte, og møtte Steffen. Hilde spør Wang om han ikke vil gå en tur, men han bare sitter der. Wang sier at det var dette de drømte om, og bli gamle sammen, men Hilde sier da at hun aldri har drømt om og sitte i en stol og dø på en veranda. Og hun sier at det er utrolig kjedelig og være sammen med ham. Hun går etter en diskusjon.

Ylva snakker med de to venninnene og hun sier at hun tror at det ikke var en ulykke. De sitter på et bakeri. En gammel dame overhører det, og ryktet går. Karoline Borg overhører ryktet og blir beskymret. Vel hjemme så snakker hun med Borg. Hun er beskymret. Han sitter med noen papirer, og hun spør om det spiller noen rolle til eller fra, men Borg sier at det er jobben hans. Og hun sier at de fins en teoretisk mulighet for at det er noe der, så har han et valg. Hun sier at du husker forrige gang, som begynte med en tvil, og han mistet jobben, han sier at han ikke gjorde det. Men vinduet til Tormod ble knust og bilen tilgriset og det endte med at de måtte flytte. Hun vil gjerne fortsette og bo på Hvaler. Han legger vekk papirene og stryker henne på kinnet. Hilde ser en lapp, Råde Bakeri og konditori, med en ledig stilling, hun går inn og sier at hun er klar.

Bjørn kommer syklende, han og Maria skal besøke foreldrene hans, Vera og Stein. Liz driver med hestene, og Kjersti sier at hun gjør det virkelig bra. Maria og Bjørn får servert fisk, Maria er ikke så glad i fisk, mens de er vist veldig glad i fisk. Vera jobber som tannpleier og Stein som tannlege. Bjørn avbryter samtalen og spør om båten er på vannet. Tormod står og ser på Liz som rir. De to kamereatene hans kommer, og spør om han liker hun stygge der. Så sier de at de skal kødde litt med ho. De stjeler litt tau. Samtalen fortsetter hos foreldrene hos Bjørn. Så er de på vei hjem, Maria syns det gikk kjempefint.

Liz er ute og rir i skogen, guttene binder tauet mellom to trær. Liz kommer ridene og de drar i tauet, så hun faller. Tormod ville ikke at de skulle gjøre det, men de gjør det, så løper de. Liz har skadet hånden sin. Otto har vært en liten runde, han spør Borg om det er noe annet et en ulykke. Så Borg innrømmer ovenfor Otto at det ikke er en ulyke, han snakker med Otto om bevisene som tyder på at det er noe annet en en ulykke. Det er bare en fyr som reker rundt der, sier Otto, de tar en prat med Espen. Steinar og Trygve møtes for å spille golf. Trygve tyder til at han vil ha med kommunen på det nye prosjektet sitt, LifeGain. Otto og Borg drar til Espen og snakker med han. De spør om han vet noe, men han blir bare sint. Han spør hva de lurer på, Borg beskriver hva hva som kanskje har skjedd. Trygve ønsker at kommunen skal selge LifeGain. Han sier nei til tilbudet.

TormodLiz

Tormod ser på et bildet av Liz.

Kjeldsen oppdager politiet ved havnen og han blir nysgjerrig. Han syns det er en merklig sak. Vidar, han og Kjell snakker, og Kjeldsen sier at han så båten nede der. Så går han til politiet og snakker med Borg. Han gir han tre minutter, alt for pressen. Kjeldsen spør han om forskjellige ting om ulykken. Han bringer på bane det som skjedde med Borg på det forige stedet, han husker at det var noe lignende. Borg skjønner ikke hva han snakker om, og benekter det at det er mord. Men han utelukker ikke noe. Han tar et bilde, og går.

Maria sitter på kontoret sitt, og hun får høre at hun har hjulpet en pasient, timen er over og han går. Hun får en telefon, det er Bjørn som spør om hun er på vei. Tormod står og ser på at Liz kommer ut fra legen, hun har skadet hånden sin, og må holde seg i ro. Hun får ikke deltatt i kretsmesterskapet som hun har sett så frem til. Da ser vi at Rita jobber der. Han kommer hjem igjen, han er veldig sint og smeller med døren. Borg blir sint, og Karoline spør hva det er. Men han sier bare at han har gitt han tusen beskjeder om det.

Hilde har begynt å jobbe på bakeriet. Hun tar seg en kakebit til lunsj, når hun ikke blir fristet av brødskiva og ser i et blad. Tormod sitter på rommet sitt og tenker, han hører at foreldrene diskuterer. Han sitter og skribler Liz på et ark. Bjørn kommer til Maria, hun lukker døren, siden hun holder på med den nye sengen. Så ber hun han om å sette seg, hun heller i champagne i et glass, og gir han en gave. Så spør han henne, «det kommer ikke det jeg tror», og sier at han ikke så god på sånne overraskelser, hun sier at det er det hun som ikke er. Det blir litt anspent, han pakker opp og finner en nøkkel og sier at han trodde et øyeblikk at hun skulle fri. Sa ser han den nye sengen. De krangler og Maria syns han skal dra hjem og være med sine egne greier en stund. Han skjønner ikke hva som skjer, hun tar nøkkelen, og Bjørn går og sier at han ringer henne i morgen.

Hilde har fått en nøkkel og står i en tom leilighet. Tormod sitter og ser på et bilde av Liz på mobilen sin. En bunke aviser blir slengt på bakken, med fremsiden «Mord på Hvaler?»

Mord på Hvaler?

Mord på Hvaler?